Handreiking Medewerkersreis Waterschappen
“Weet wie je doelgroep is en waar je deze kunt vinden”
Arbeidsmarktcommunicatie
“Vertel je een verhaal dat recht doet aan de werkelijkheid?”
Werving en Selectie
“Behoud het enthousiasme van het tekenmoment”
Pre-boarding
“Voorkom dat de nieuwe medewerker afhaakt”
Onboarding
“Zorg dat medewerkers zich (kunnen) blijven ontwikkelen”
Staying onboard
“Veel meer dan het afwikkelen van praktische zaken”
Offboarding

"Behoud het enthousiasme van het tekenmoment"

Pre-boarding is de fase tussen het tekenen van de arbeidsovereenkomst en de eerste werkdag van de nieuwe medewerker. In deze fase draait het eigenlijk om twee dingen: informeren van de nieuwe medewerker en het creëren van commitment.

Lees meer over preboarding
of
Download de handreiking

Pre-boarding

“Behoud het enthousiasme van het tekenmoment”

Voordelen van preboarding

  • Behoudt het enthousiasme van de nieuwe medewerker
  • Zorgt voor commitment
  • Straalt professionaliteit uit
  • De medewerker is sneller op het gewenste kennisniveau

Pre-boarding is de fase tussen het tekenen van de arbeidsovereenkomst en de eerste werkdag van de nieuwe medewerker. In deze fase draait het eigenlijk om twee dingen:

  1. Informeren van de nieuwe medewerker
  2. Het creëren van commitment.

Bij het informeren gaat het met name om het overbrengen van basiskennis en praktische informatie. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen zoals reiskosten, collectieve verzekeringen, diploma’s of opleidingsmogelijkheden binnen het waterschap. Maar ook aan: hoe zit het waterschap in elkaar, wat doet een waterschap en welke verschillende locaties heeft het waterschap?

Bij het creëren van commitment gaat het om het stimuleren van het informele contact met de organisatie voorafgaand aan de eerste werkdag. Niet alleen voelt de nieuwe medewerker zich hierdoor meer welkom en betrokken, het biedt ook veel mogelijkheden om de informatie gedoseerd aan te bieden.

De basis op orde

Beschikbare tijd en capaciteit vormen meer dan eens een uitdaging bij de invulling van de pre-boarding. Onderstaand tref je daarom hetgeen wat minimaal nodig is:

  • Creëer duidelijkheid. Zorg dat de nieuwe medewerker aan het einde van het arbeidsvoorwaardengesprek op zijn minst weet wanneer, hoe laat en waar hij of zij wordt verwacht. Is dit nog niet bekend maak dan een afspraak over wanneer de medewerker bericht kan verwachten. Zorg ook dat de nieuwe medewerker een contactpersoon heeft voor het stellen van vragen.
  • Tijd over na het arbeidsvoorwaardengesprek? Maak alvast een rondje door het gebouw en/of stel de nieuwe medewerker voor aan directe collega’s.
  • Geef de nieuwe medewerker voordat hij/zij begint alvast een inkijkje in hoe de eerste dagen eruit gaan zien. Let op: zorg dat je de medewerker niet overlaadt met informatie.

Meer tijd en capaciteit? Zet dan een extra stapje!

Is er meer tijd en capaciteit voor handen? Denk dan ook aan de sociale aspecten van pre-boarding. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is dat de inspanningen faciliterend moeten zijn. Niet elke nieuwe medewerker heeft namelijk evenveel tijd tussen het tekenen van zijn arbeidsovereenkomst en de start bij jouw organisatie. Biedt het dus aan, maar dwing het niet af. Op zoek naar inspiratie voor jouw pre-boarding? Download hier het overzicht met concrete activiteiten.